Amb el retorn del curs escolar a les aules, volem fer una mirada retrospectiva en com ha influenciat, en termes d’afectació visual. El fet de traslladar les aules docents a casa en motiu de la covid-19, va augmentar considerablement l’ús de pantalles.
Una dada innegable és que, durant el confinament, es va produir un augment del nombre d’hores en què infants i adolescents van estar davant de pantalles. Ja fos per realitzar les classes i les tasques encomanades des de les escoles com per diversió, hi va haver un augment en les afectacions visuals en infants degut a les pantalles.
Aquesta acumulació d’hores produeix un tipus d’adaptació a nivell ocular que pot arribar a causar simptomatologia i fatiga ocular.
Per què?
Com a norma general una persona parpelleja entre 15 – 22 vegades per minut. Aquest parpelleig tan freqüent és necessari per tenir la còrnia ben lubricada i no patir sequedat ocular. Segons alguns estudis publicats, s’ha comprovat que fixar la mirada en visió propera, com en el cas dels ordinadors, redueix el nombre de parpelleig entre 3 i 5 vegades per minut. Aquest fet, provoca que disminueixi la producció de llàgrima i la hidratació corneal.
És llavors que poden aparèixer els símptomes de cremor, sensació de sorra, ull vermell i cansament ocular. D’altra banda, quan els infants miren de prop estan propiciant l’acomodació ocular, procés en el qual el cristal·lí permet a l’ull enfocar objectes propers, a diferència de la visió llunyana on l’ull està en posició de descans. Aquesta capacitat va disminuint a mesura que ens anem fent grans.
Per tant, les llargues estones en visió propera i la gran capacitat d’acomodació dels infants poden arribar a ocasionar alteracions refractives en forma de visió borrosa.
Per evitar o reduir aquestes afectacions és important seguir unes pautes de cura visual com, per exemple, la regla del 20-20-20. Cada 20 minuts de visió propera cal descansar durant 20 segons mirant a 20 metres de distància. Això seria equivalent a mirar per la finestra de casa o, si estem a l’escola, mirar pel passadís o per la finestra.
En resum, passar estones a l’aire lliure i limitar l’ús de dispositius electrònics evitarà l’aparició d’afectacions visuals als més petits. Uns propòsits que ens podem plantejar de cares a aquest nou curs escolar.
Dra. Isabel Caral, oftalmòloga pediàtrica de l’IOC.